På besøk i helsekostbutikken

Det er så hyggelig å komme hjem fra butikken med fantastiske produkter å prøve! Jeg tok et bilde rett før vi begynte å smake på dem!

Quinoa, Kiwicha, Yacon, Kakao

Som dere kan se på bildet, fikk jeg kjøpt min elskede quinoa -selvfølgelig- samt amaranth (kiwicha) fra Peru. Jeg fikk også kjøpt yacon sirup laget av yacon fra Peru og kakao pulver laget av peruansk kakao. Jeg bestemte meg også for å prøve økologisk quinoa flakes og melasse. På emballasjen til melasse opplyses det at det kommer fra Sør-Amerika, så det er en god start for min reise i å prøve å få tak i Perus chancaca, et naturlig rå sukker behandlet fra den flytende delen av sukkerrør uten bruk av noen kjemikalier. Det smaker som en krysning mellom rik rå sukker og sirup, med en smør – karamell lignende aroma. Jeg vil skrive mer om dette på et fremtidig innlegg.

Jeg har dekket quinoa i tidligere innlegg, og vil også gjennomgå ulike type produsenter (merkevarer) av kiwicha i fremtidige innlegg, så dette innlegget vil kun være om mine andre tre fantastiske funn!

Først Yaconsirup fra Økosjokolade. Fantastisk og deilig; det er rett og slett en sirup innhentet fra å trykke på roten av yacon i en veldig skånsom prosess. Økologisk og rettferdig handel. Vår lille gutt prøvde det som pålegg på brødet hans og elsket det, og både mannen min og jeg fulgte i hans fotspor. Jeg kontaktet Økosjokolade for å høre mer om deres forhold til Peru og Odd Arild Ringen var vennlig å informere meg at de nylig har vært i Peru, hvor de besøkte bønder i Satipo (Junin). Du kan se bildene de har lagt ut på sine Facebook siden her.

Så, et kjempefint peruansk økologisk kakao pulver fra Creative Nature, dette er en stor oppdagelse! En premium kakao som faktisk også kan kjøpes på Creative Natures nettbutikk. Jeg gir dem ekstra kreditt for å inkludere «PERUVIAN» i produktnavnet! Jeg har også sjekket med dem om deres kobling med Peru og Julianne Ponan forklarte at de har et godt forhold med Peru, hvor de henter etisk og bærekraftig kakao valgt for sin tetthet av næringsverdier. Alle deres produkter er sertifisert økologisk, er viltvoksende og fri for sprøytemidler og plantevernmidler. Du må prøve en «power» frokost smoothie med dette kakao pulveret, utrolig mye energi og ekstra smak!

Til slutt er de økologiske Quinoa Flakes fra Urtekram. For å være helt ærlig må jeg si at jeg skulle gjerne vite litt mer om prosessen som brukes i produksjon av denne frokostblandingen , men definitivt dette produktet er det sunneste og mest velsmakende alternativ av økologiske flakes jeg har prøvd så langt. Igjen er den beste testen vår lille gutt, den falt i smak med en gang. Er det ikke fint å se sin to år gamle pjokk nyte en sunn frokostblanding? Jeg har spurt Urtekram om informasjon om prosessen involvert i å lage Quinoa Flakes som jeg definitivt vil dele med dere når (hvis) jeg får tilbakemelding fra dem.

Ha en flott sommer videre alle sammen!!

Ha en fin dag :-)

Legg igjen en kommentar

