Om du lurer på hvor du får kjøpt peruansk quinoa

Mange av mine norske venner, særlig de med små barn som meg, blir svært interessert i å prøve quinoa når jeg nevner at min lille sønn spiser quinoa regelmessig. Han forsøkte det først blandet med eple puré som en aktiv 18 måneder gammel pjokk, nå er han to og et halvt år gammel og nyter sin quinoa best i mammas suppe versjon. Jeg antar de fleste av oss foreldre alltid leter etter sunne alternativer å tilby våre små!

Men, jeg var ikke helt bevisst på at quinoa ikke var solgt i alle matvarebutikker.

Jeg kjøper vanligvis quinoa hos MENY og de selger faktisk økologisk peruansk quinoa (fra Urtekram), så da regnet jeg med at det var solgt hvor som helst. Da vennene mine fortalte meg at de sliter med å finne quinoa i butikkene, tenkte jeg at det var verdt et innlegg med litt veiledning om hvor en kan finne Inkaenes hellige korn i Norge.

Jeg sendte med en gang en e-post til Lantmânnen og fikk et raskt og hyggelig svar fra Merethe Mathisen, som bekreftet at Gogreen quinoa selges på Smart CLUB og Coop.

For et bredere tilbud av quinoa i alle varianter (vanlig, rød, sort, økologisk, rettferdig handel, osv.) lønner det seg å besøke helsekost butikker. Den som tilbyr best utvalg er Helios. Jeg er fast kunde hos Helios på Sandvika Storsenter og finner alltid mange alternativer der. Life (Sandvika Storsenter) og Røtter (Frogner) selger også peruansk quinoa.  Både rød og sort quinoa koster mer enn vanlig quinoa.

Jeg bruker mest vanlig hel quinoa fra Urtekrem og Gogreen. For peruansk rød og sort quinoa kjøper jeg Biogan som også er økologisk.

 GoGreen Quinoa Peru

 GoGreen Quinoa Peru

 Biogan Økologisk Sort Quinoa

 Biogan Økologisk Rød Quinoa

Mange dagligvarebutikker selger også quinoa, noen ganger for en relativ billigere pris, så det er verdt å sjekke ut for å se om du finner en god avtale. Om du kjøper på nettet, er det også mange muligheter som for eksempel på Kinsarvik eller Markens Grøde.Prismessig er vanlig quinoa billigere enn fullkorn couscous eller bulgur og dyrere enn brun ris. Jeg er ikke noen ekspert på dette området, men quinoa er mye mer sunnere enn de nevnte alternativene etter hva jeg har lest.

Jeg har lagt merke til at det selges mer og mer quinoa produsert i Peru i butikkene, spesielt rød og sort. Jeg har også lagt merke til at selv om det på emballasjen av varene i butikkene står at quinoas opprinnelsesland er Peru, så er det Bolivia eller Ecuador produktene kommer fra ifølge produsentens hjemmesider. Det forteller meg at denne virksomheten er svært ”commoditized”, som er noe å være oppmerksom når det gjelder quinoa siden kvaliteten er forskjellig fra produsent til produsent. Dyrking av quinoa er relativt nytt i mange områder. Jeg vil dekke denne problemstillingen i et annet innlegg, i mellomtiden håper jeg at denne informasjonen hjelper deg å finne peruansk quinoa i en butikk nær deg!

Ha en fin dag :-)

2 comments

  1. Hei Ana Maria, jeg lurer på om du er peruansk? Jeg finner veldig interessant dine tekster. Jeg leser noe jeg liker og studere norsk samtidig🙂 Gracias!

Legg igjen en kommentar

